Hoe overleef ik … na de zomervakantie?

De zomervakantie is (bijna) voorbij. In de regio’s midden en zuid zijn de scholen inmiddels weer begonnen, en de dag begon behoorlijk herfstig vandaag. Hoe overleven wij – leerkrachten, leraren en vakdocenten, ouders en kinderen – na al die vrije weken? Precies: door het hoofd koel te houden! Vijf ideeën om je daarbij te helpen.

1. Blijf bewegen

Mijn zoons kregen in de zomervakantie de smaak van het skaten te pakken en de afspraak was dat ze op woensdagen naar school mochten rollen. De stromende regen kon aan die afspraak niets veranderen. Dus hoewel even snel met de auto of op de fiets ook aantrekkelijk leek, hebben we ons in regenpakken gehesen en zijn om de plassen heen geglibberd naar school. Zo hadden we alweer wat beweging (en plezier) te pakken aan het begin van de dag.

Mijn favoriete yoga-docent Adriene biedt ook uitkomst: op haar website Yogawithadriene.com geeft ze vanaf deze week zowel Yoga voor Teachers als Yoga in de Classroom.

2. Blijf tekenen

… of schrijven, schilderen, knippen en plakken, stempelen, kleuren, timmeren, zagen, haken, breien, boetseren. In ons onderwijs gaat tegenwoordig vooral aandacht uit naar creatief denken, terwijl creatief doen bij uitstek een manier is om het denken rust te gunnen en het hoofd koel te houden. Ondertussen doe je bovendien allerlei motorische vaardigheden op.

3. Geef structuur

Structuur is saai! Juist, en daardoor geeft het rust aan iedereen die de kop vol heeft met chaos. Dat geldt voor leerlingen die moeite hebben om het overzicht te bewaren, maar ook voor ouders en leraren met volle agenda’s en stuiterende smartphones.

De picto’s die ik eerder postte bij de downloads zijn daarbij behulpzaam. Vanaf vandaag zijn daaraan toegevoegd de ‘strippenkaarten dagstructuur’. Ik maakte ze voor mijn zoons om – waar nodig – vakantiedagen, weekenddagen en de middagen na schooltijd invulling en structuur te geven. We gebruiken ze inmiddels al anderhalf jaar, dus ze zijn uitgebreid getest en handig bevonden.

4. Begin met het einde voor ogen

Deze wijsheid is natuurlijk afkomstig van S. Covey uit zijn ‘Zeven eigenschappen van effectief leiderschap’ en voor velen een ongemakkelijke wijsheid omdat het stellen van doelen een gevoel van onvrijheid kan geven. Liever hebben we het idee dat voor onszelf en onze kinderen alle opties open liggen. Wanneer je je echter realiseert dat jij degene bent die de koers mag wijzigen en nieuwe doelen kan stellen, kun je vrijheid en doelgerichtheid samenbrengen.

Vraag je af wat je verwacht van dit schooljaar en wat je aan het einde ervan bereikt wilt hebben. Of over vijf of tien jaar. Als je ouder of leerkracht bent, kun je die doelen stellen voor zowel je kind(eren) als jezelf. Telkens wanneer zich een dilemma, tegenslag of afleiding voordoet helpen deze doelen je het hoofd koel te houden en een keuze te maken.

5. De grote lijnen

Mijn volkstuinbuurvrouw peuterde laatst nauwgezet het mos van het tuinpad en verklaarde daarbij: “Dit doe ik één keer per jaar hoor, omwille van de vereniging, maar verder ben ik meer van de grote lijnen.” Wat een motto! Elke keer als je je verliest in details, in gedoe om niks, in bergen pietluttige administratie en bureaucratie, roep je gewoon: “Ik ben meer van de grote lijnen!” En dan doe je alleen wat er echt toe doet. Met het eindpunt voor ogen.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *