“We leren om uitwendig te functioneren, maar niet wie we van binnen zijn en wat de zin van het leven is.”

In een aflevering van het tv-programma Top 2000: the untold stories van Leo Blokhuis (zaterdag 17 december) vertelde zanger Roger Hodgson het verhaal achter de Supertramp-hit School. Treffend is daarin hoe hij benoemt dat datgene waar hij naar zocht, zijn identiteit en waar het om gaat in het leven, niet aan de orde kwam toen hij op school zat:

Mijn schooltijd was van grote invloed op mijn leven. Ik vond mezelf altijd heel zielig omdat ik 10 jaar op kostschool heb gezeten. Maar eigenlijk heeft het alleen maar het diepe verlangen in mij aangewakkerd om te ontdekken wie ik was en wat het leven en god voor mij betekenden. En wat de zin van het leven was, want dat leerde ik niet op school. Toen ik van school ging was ik in de war en hongerde ik naar kennis. Uit die honger en die verwarring kwamen veel nummers voort, ook ‘School’. Het gaat vooral over wat je niet leert op school. Dat is voor mij het belangrijkste. We leren om uitwendig te functioneren, maar we leren niet wie we van binnen zijn en wat de ware zin van het leven is. Daar wordt haast niet over gesproken op school. Ik denk dat de aangeboren eigenheid, de verwondering, de gretigheid, het enthousiasme en de levensvreugde van kinderen verloren gaat. Doordat ze leren om logisch te denken, te functioneren in de wereld, geld te verdienen en zich te conformeren.

Hoewel School een gouwe ouwe is (1974) klinkt Hodgsons kritiek op resultaatgerichtheid en conformisme in het onderwijs niet zozeer gedateerd. Ik denk dat het onderwijs voortdurend voor de uitdaging blijft staan om een balans te vinden tussen praktische en economische doelen enerzijds en het waarde(n)volle en persoonlijke anderzijds.

Het interview met Hodgson is deels terug te zien op youtube.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *