Boekenclub in de kleuterklas (deel 2)

Een jaar geleden gaf ik een aantal workshops tijdens Landelijke studiedag kleuterleerkrachten van de Vrije Scholen, gericht op creatieve werkvormen voor de kleuter met een ontwikkelingsvoorsprong. Ik schreef daar eerder over in de blogpost Boekenclub in de kleuterklas (deel 1).  De ‘boekenclub’ in de kleuterklas is een speel- en maakhoek waar kinderen zelf boeken kunnen maken en presenteren. Doel van de activiteit is om de begaafde of snel ontwikkelende kleuter uitdaging en autonomie te bieden.  In deze post vertel ik je hoe je die boekjes maakt.In deel 3 laat ik zien welke beeldtechnieken we gebruikten en hoe je vanaf klas 2/groep 4 een vervolgstap maakt met je boekenclub.

Drie technieken voor kleine boekjes

Ik heb gekozen voor drie eenvoudige (hoewel voor jonge kinderen best uitdagende) technieken om boekjes te maken. In de beschrijvingen zijn ze allemaal op A6-formaat. Groter of kleiner kan natuurlijk ook. (De hand-outs zijn bedoeld voor de leerkracht, of om evt. samen met de kinderen als spiekbrief te gebruiken bij het maken van de boekjes.)

Leparello

De leparello of harmonicavouw is een langwerpig boekje met twee losse kaften. Deze vorm leent zich goed voor routekaarten, tijdslijnen, lineaire verhalen en strips. Gevouwen laten de bladzijden zich omslaan als een boekje.

 

Genaaid boekje

Het genaaide boekje is in feite een katern zoals in gebonden boeken en een alternatief voor het nietje uit de nietmachine. Veel beter te doen ook want de dikte van het papier of de breedte van de pagina’s vormen geen belemmering.

 

Instant zine

Deze laatste vorm is mijn favoriet, omdat ‘ie zo eenvoudig en grappig is. Tijdens een korte workshop in de bibliotheek maakte elke deelnemer een pagina en konden we dankzij een goed kopieerapparaat direct in oplage de zines printen en vouwen. Ook van een vrije tekening van een kleuter of peuter maak je zo in een handomdraai een boekje. Je hebt enkel een schaar nodig.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *