Reis mee! Volg je eigen routekaart

De Kinderboekenweek is begonnen. Al een aantal weken is er gespreksmateriaal te vinden in de database van filosoferenopschool.nl om te filosoferen tijdens de kinderenboekenweek. Reizen is een thema met veel aanknopingspunten om te filosoferen: bijvoorbeeld over je thuis voelen, over zelfredzaamheid, over vrijheid, anders zijn, vreemdelingen, wereldreizen, tijdreizen, het lot, wilskracht en migratie.

Heb je nog geen account voor de database? Je bestelt ‘m eenvoudig voor via deze link.

Behalve tot lezen en filosoferen geeft het thema van deze Kinderboekenweek inspiratie tot het maken van routes, landkaarten en reisverslagen.

Een paar ideeën:

1. Een routekaart van hier naar ergens

Wat is een reis precies? Waarom reizen mensen? Is een reis altijd ver weg en spannend, of kan het ook dichtbij zijn? Is naar school gaan ook een reis? Of naar je opa en oma? Wat is de verste reis die je kan maken? Wat kun je ontdekken als je op reis gaat? Is het mogelijk om de hele wereld te zien?

Door het onderwerp ‘reizen’ te onderzoeken, vinden we woorden en taal bij het onderwerp. Vervolgens kun je proberen om één zin weer te geven wat reizen met je doet. Wat voel je als je reist? Wat zie je als je reist? Wat denk je als je reist?

‘Als ik reis voel ik me avontuurlijk / ik zie dezelfde bomen, dezelfde huizen / ik adem dezelfde lucht / ik ga niet ver, maar toch is alles anders.’

of:

‘Als je op reis gaat, ga je ergens heen en weer terug … en weer ergens heen … en weer weg.’

Deze zin kun je gebruiken als route op een leparello-routekaart, die je van A naar B brengt. Met tekeningen, kleuren en tekst geef je de routekaart vorm.

2. Waar loopt die inkt naartoe?

Laat een druppel inkt (watervast) of ecoline (wateroplosbaar) op een stuk stevig papier vallen. Laat door het papier te bewegen, de inkt over het papier lopen. Voeg eventueel nog een paar keer extra een druppel toe, tot er een aantal mooie routes zijn ontstaan. Laat de inkt drogen. Gebruik vervolgens deze wegen om je papier uit te werken tot landkaart: door te tekenen, te schrijven, te kleuren of te schilderen.

3. Stempelkaart

Van foam en gum kun je eenvoudige stempels maken. Maak je ze met een groep, dan heb je al snel een hele collectie om uit te kiezen.

Met stempels is het goed landkaarten maken. Je stempelt bomen in het bos, huizen in de wijk, water in de sloot en grind op het pad. En zo wordt ook een landkaart in zwart-wit al heel levendig.

Goeie reis gewenst tijdens de Kinderboekenweek! Zelf pak ik de draad van het bloggen weer op (hè hè), zodat binnenkort ook (eindelijk) deel 2 verschijnt van ‘Boekenclub in de kleuterklas’.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *